söndag 11 september 2011

Kantareller, kantareller, kantareller...



... hm... hade inte tänkt plocka mer, men idag ville jag ha  lite kantareller till
 födelsedagsbarnet Linda - gick en helt annan väg än den jag brukade och plötsligt så såg det ut så här...

Hade ingen kamera med mig på f.m. - gick tillbaka när vi kom hem från Kimstad och då hade jag redan plockat en korg alldeles full...

Presentkantareller

När vi flyttade till Granmyra för 12 år sedan gick jag på det här stället, men trots att jag letat efter det varje år, så har jag inte hittat tillbaka... inte förrän nu!
 Bara hundratalet meter hemifrån, men ändå så svårt att komma i rätt sänka mellan bergen...
Sen bar det iväg till Kimstad, med en mellanlandning i affären för att köpa present...

Presentblomma...
Presentlotter...

Calle, Lina och pojkarna kom också...

Ludvig sov bort kalaset...
 Vi bjöds på underbart god smörgåstårta och så Lindas kompis Marias suveräna tårta med hallon, jätteblåbär och hemplockade björnbär (inga kvar här...)

mmm... jättegott!

Casper som busat med kusin Lukas på f.m. blev trött och ville sova en stund...
... men... så här gick det...

Casper provade baby-stolen... och jo den var alldeles för liten...
 Frodo ser lite ledsen ut... om jag är tyst och stilla, så kanske barnet glömmer bort mig  - så tror jag han tänkte...

Ska dom aldrig åka hem?

... och Ludde han fortsatte att sova...
När vi kom hem gick jag till skogen för att fota kantarellerna... och förutom dem så kunde jag inte låta bli att fota en spindelskivling och en fin strävsopp...

Spindelskivling (ej artbestämd)


Tegelsopp  (jämför svampens fot med björkens stam...)
Hemma igen... så här ser det ut hos oss om man kommer genom skogen...


Hemma... baksidan
När jag tog av mig stövlarna utanför trappan så fick jag se den här blomman...

Nu har den fått ett namn - Potatisblomma, Solanum rantonnetii - tack för det Mian...,
... och när jag tittade ner fick jag se gårdsgruset - väldigt vackert - tänk att jag inte lagt märke till det förut...

Regnblött grus är fint!
Nu söndag kväll - i morgon måndag med ny,väntande arbetsvecka...

---------------------------------------------------------------

5 kommentarer:

  1. Det var minsann ingen dålig present du gav bort ;-)
    Men så är du ju svampexpert också...
    Härliga bilder, både de på småfolk och kantareller.
    Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  2. Vilka kantarellplatser....
    Tänk om man bara kunde svisja iväg och hämta dom för att så svisja iväg hem igen... Går ju INTE!
    Men kan man inte sända dom i posten?
    Jo det går säkert bra :))

    Jo det är ju vinter snart. Fick snö i slutet på oktober i fjor så....Men nu är det höst.

    Sitter och lyssnar på regnet som smattrar på rutan. Det har regnat hela natten. Blåst med. Så det är skönt att vara inne och tända några ljus och bara vara :)

    Ha det gott där du är nu och glöm inte kantarellerna :))

    SvaraRadera
  3. Fina bilder på barn, svampar, tårta (mums!), blomma - som jag tror heter Himmelsöga. :)
    Tack för din kommentar hos mig!
    /Pia

    SvaraRadera
  4. Tack för titten på min blogg.
    Nu har jag surfat lite hos dig. Härliga inlägg och fina bilder.
    Solanum rantonnettio heter potatisblomman på latin.

    SvaraRadera
  5. rantonettii skall det stå...
    j..a pill med smartphone... :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)